Terveelliset (uudet) elämäntavat

Terveelliset (uudet) elämäntavat
Terveelliset (uudet) elämäntavat
Vuodenvaihde on monille elämänmuutosten ja lupausten aikaa. Yleisimmät uudenvuodenlupaukset liittyvät kuntoiluun ja terveellisempään elämäntapaan, mutta näiden lupausten pitäminen on useasti helpommin sanottu kuin tehty. Monet lähtevät lunastamaan lupaustansaan täysillä, jolloin into tyssähtää helposti jo tammikuun lopulla. Hyvä uudenvuodenlupaus on sellainen, joka on helposti toteutettavissa, joten kannattaa aina aloittaa pienellä muutoksella. Tarkoitus ei ole, että muutat koko elämäsi voidaksesi elää terveellisemmin. Kokeile esimerkiksi juoda lasillinen tuorepuristettua mehua joka aamu. Näin saat syötyä enemmän hedelmiä päivässä, entä mitä sait koko viikon aikana viime vuonna - erinomainen muutos kohti terveellisempää elämää! Tässä tulee muutama vinkki uusista terveellisistä tavoista, jotka ovat helpot ylläpitää, ja joilla voi olla suuri merkitys hyvinvointiisi!

Smoothiet

Smoothie on ehkä palkitsevin (ja helpoin!) muutos kohti terveellisempää elämää. Tarvitset ainoastaan kunnollisen tehosekoittimen ja vähän mielikuvitusta. Smoothiellä hyödynnät myös jääkaapin jämät luovalla tavalla, joka hyödyttää sekä kukkaroa että ympäristöä. Pilko ylijääneet, lähes ylikypsät hedelmät ja vihannekset tehosekoittimeen ja nauti herkullisesta ja terveellisestä smoothiesta!

Tuorepuristettu mehu

Jos et pidä hedelmien syömisestä, tai hedelmät aina unohtuvat ruokavaliostasi - miksi et tee niistä herkullista juomaa? Aloita päiväsi heräämällä hieman aikaisemmin ja varaa aamuusi aikaa, jolloin saat valmistettua terveellistä tuorepuristettua mehua. Pian ymmärrät tuoremehun hyödyt keholle!

Monipuoliset kananmunat

Kananmuna on ravintosisällöltään yksi monipuolisimmista ruoka-aineista. Kananmunaa voidaan myös valmistaa ja syödä monin eri tavoin. Vuonna 2021 julkistetun amerikkalaisen sanomalehtiartikkelin mukaan on jopa 100 eri tapaa valmistaa kananmuna! Miltä kuulostaa kananmuna pizzan päällä, paistettu avokado munien kanssa, muna- ja pekonimuffinit tai kananmuna sekoitettu puuroon?!

Kasvipohjainen

Niille, jotka nauttivat eläinperäisten elintarvikkeiden syömisestä voi olla vaikeaa siirtyä kokonaan kasviperäiseen ruokavalioon. Mutta kasvissyöminen - tai veganismi - ei tarvitse tarkoittaa, että sinun on syötävä kasvispohjaista päivittäin. Miksi et aloita koittamalla syödä kasvipohjaisia aterioita 1-2 päivää viikossa? Jokainen vihreä ateria, jonka syöt, tekee planeetastamme hieman onnellisemman!

Kävele enemmän

Kuntosalilla on taas ruuhkaa uuden vuoden jälkeen, melkein niin, että lannistuu. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että päivittäisillä kävelyillä on valtava vaikutus fysiologiaan ja henkiseen hyvinvointiimme. Varaamalla hetken aikaa päivässä, tai pari kertaa viikossa ihanille ulkolenkeille raikkaassa ilmassa tekee ihmeitä - varsinkin nyt, kun ollaan taas menossa kohti valoisampaa aikaa!